Απάντηση του Υφυπουργού Υγείας κ. Αντώνη Μπέζα σε επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού των ΑΝ.ΕΛ. κας Τσαμπίκα Ιατρίδη σχετικά με την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των κατοίκων των Λειψών και της Νότιας Ρόδου
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Υγείας) : Επειδή νομίζω ότι τα θέματα της υγείας πρέπει να τα προσεγγίζουμε με νηφαλιότητα και επειδή, όπως είπε και η κυρία συνάδελφος προηγουμένως, εμείς ως Κυβέρνηση οφείλουμε να λέμε την αλήθεια, θα πούμε την αλήθεια.
Για να καταλάβετε και εσείς αλλά και όσοι μας ακούνε, το τι ακριβώς συμβαίνει με τα νησιά και τα οποία δεν έχουν καμία σχέση ούτε με την τρόικα ούτε με το μνημόνιο, όπως αναφέρετε στη γραπτή επίκαιρη ερώτησή σας, θα σας δώσω πολύ συγκεκριμένα στοιχεία και για τους Λειψούς, για το Περιφερειακό Ιατρείο των λειψών, αλλά και για τα άλλα περιφερειακά ιατρεία της νότιας Ρόδου και για το ΕΚΑΒ.
Πρώτον, το Περιφερειακό Ιατρείο Λειψών, το οποίο είναι αρμοδιότητας του Κέντρου Υγείας Πάτμου, είναι μονοθέσιο. Η θέση αυτή συμπεριλήφθηκε για πρώτη φορά στην προκήρυξη που έγινε στις 19 Μαρτίου 2013, χωρίς όμως να εκδηλωθεί ενδιαφέρον από υποψήφιο γιατρό. Συμπεριλήφθηκε στη συνέχεια στις προκηρύξεις που έγιναν στις 24/4/2013, στις 10/6/2013 και στις 19/7/2013, χωρίς πάλι να υπάρξει υποψήφιος γιατρός. Στη συνέχεια συμπεριλήφθηκε στη νέα προκήρυξη που έκανε το Υπουργείο στις 10-9-2013. Εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από ιατρό υποψήφιο υπηρεσίας υπαίθρου, δηλαδή αγροτικό ιατρό, ο οποίος όμως τελικώς δεν απεδέχθη το διορισμό του για οικονομικούς λόγους.
Το Υπουργείο Υγείας, ως όφειλε, συμπεριέλαβε τη θέση αυτή και στις επόμενες προκηρύξεις οι οποίες έγιναν εντός του 2014, δηλαδή στην προκήρυξη που έγινε στις 3/1/2014 και στις 18/2/2014. Παρ’ όλα αυτά, η θέση παρέμεινε κενή και θα συμπεριληφθεί, όπως είναι προφανές και στην επόμενη προκήρυξη την οποία θα κάνει το Υπουργείο.
Επιπλέον, στην πρόσκληση ενδιαφέροντος για κάλυψη θέσεων από τους πίνακες επικουρικών ιατρών του Φεβρουαρίου του 2014 προκηρύχθηκε και η θέση ειδικότητας Γενικής Ιατρικής ή Παθολογίας για το Περιφερειακό Ιατρείο Λειψών, χωρίς όμως να έχει υπάρξει ενδιαφέρον από υποψήφιους γιατρούς.
Προχωρώ στο Περιφερειακό Ιατρείο Γενναδίου, αρμοδιότητας του Κέντρου Υγείας Αρχαγγέλου. Αυτό είναι διθέσιο. Η μία θέση είναι καλυμμένη από ιατρό ειδικότητας Γενικής Ιατρικής. Η δεύτερη θέση ήταν καλυμμένη από ιατρό επί θητεία μέχρι 7/1/2014, όπου παραιτήθηκε λόγω έναρξης ειδικότητας. Η θέση αυτή θα συμπεριληφθεί στην επόμενη προκήρυξη.
Τρίτον, το Περιφερειακό Ιατρείο Απολακιάς, αρμοδιότητας του Κέντρου Υγείας Αρχαγγέλου, είναι μονοθέσιο. Η θέση είναι καλυμμένη από αγροτικό ιατρό με ημερομηνία ανάληψης 30/6/2013. Υπάρχει ο γιατρός εκεί. Θα συμπεριληφθεί στην επόμενη προκήρυξη.
Το περιφερειακό Ιατρείο Κατταβιάς, αρμοδιότητας του Κέντρου Υγείας Αρχαγγέλου, είναι μονοθέσιο. Η θέση ήταν καλυμμένη με αγροτικό ιατρό έως 27/6/2013 που έληξε η θητεία του. Η θέση αυτή προκηρύχθηκε στις 10/6/2013 και έχει συμπεριληφθεί σε άλλες πέντε προκηρύξεις, χωρίς να εκδηλώνεται ενδιαφέρον από υποψήφιο ιατρό. Έχει συμπεριληφθεί στην τελευταία πρόσκληση ενδιαφέροντος που έγινε στις 18 Φεβρουαρίου του 2014 και δεν έχει εκδηλωθεί και σε αυτήν την προκήρυξη ενδιαφέρον από υποψήφιο ιατρό.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού).
Γιατί τα λέω αυτά; Τα λέω για να αντιληφθούν όλοι – εσείς προφανώς τα γνωρίζετε, αλλά κι αυτοί που μας ακούνε – τη μεγάλη δυσκολία που υπάρχει, προκειμένου να βρεθούν ιατροί να στελεχώσουν αυτά τα περιφερειακά ιατρεία ή τα κέντρα υγείας που βρίσκονται σε νησιωτικές απομονωμένες ή απομακρυσμένες περιοχές της χώρας.
Ένα λεπτό θα μου δώσετε, κύριε Πρόεδρε, για να αναφερθώ και στο θέμα του ΕΚΑΒ.
Το ΕΚΑΒ στη Ρόδο διαθέτει οκτώ ασθενοφόρα οχήματα σε καλή γενική κατάσταση και πενήντα υπαλλήλους. Οι υπάλληλοι αυτοί είναι ένας ιατρός, τρεις διοικητικοί υπάλληλοι και σαράντα έξι υπάλληλοι που είναι διασώστες οδηγοί ασθενοφόρων.
Το ΕΚΑΒ της Ρόδου με τους υπαλλήλους που διαθέτει καλύπτει με ιατρό και τέσσερις υπαλλήλους πληρωμάτων ασθενοφόρου τις αεροδιακομιδές της περιοχής με το ελικόπτερο Super Puma το οποίο εδρεύει στο νησί. Παράλληλα, στο συντονιστικό ασυρματικό κέντρο του ΕΚΑΒ απασχολούνται πέντε υπάλληλοι του κλάδου ΔΕ πληρωμάτων ασθενοφόρων.
Ο αριθμός των ασθενοφόρων που έχει τη δυνατότητα το ΕΚΑΒ σε 24ωρη βάση στη Ρόδο ανέρχεται σε τρία: το πρώτο με έδρα της πόλης της Ρόδου, το δεύτερο με έδρα το Κέντρο Υγείας Αρχαγγέλου για το ανατολικό και νότιο τμήμα του νησιού και το τρίτο με έδρα τη Σορωνή για το δυτικό τμήμα του νησιού, που εξυπηρετεί βέβαια και τις ανάγκες του Διεθνούς Αεροδρομίου της Ρόδου.
Κατά τη χειμερινή περίοδο θα έλεγα ότι οι ανάγκες του νησιού εξυπηρετούνται σχετικά με επάρκεια και συνεπικουρούν σε αυτήν τη δραστηριότητα του ΕΚΑΒ ένα ασθενοφόρο του Νοσοκομείου της Ρόδου για τα χρόνια περιστατικά και ένα ασθενοφόρο από το Περιφερειακό Ιατρείο Γενναδίου με πλήρωμα έναν οδηγό του Δήμου.
Βέβαια, την καλοκαιρινή περίοδο η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική. Ο πληθυσμός της Ρόδου αυξάνει σημαντικά. Είναι προφανές ότι με αυτό το προσωπικό δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το ΕΚΑΒ. Γι’ αυτό ακριβώς και κάθε χρόνο το ΕΚΑΒ κατά την καλοκαιρινή περίοδο προγραμματίζει ενίσχυση της Ρόδου με προσωπικό από άλλες περιοχές της χώρας. Το προσωπικό αυτό δεν κάνει χρήση της κανονικής του άδειας και προσφέρει τις υπηρεσίες του στο νησί. Ο προγραμματισμός, λοιπόν, του ΕΚΑΒ είναι η ενίσχυση της Ρόδου με δέκα άτομα, την περίοδο από 1 Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου.
Παράλληλα, σύμφωνα με τη διαβεβαίωση του Δήμου Ρόδου, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του Νοσοκομείου Ρόδου, διαβεβαίωση η οποία δόθηκε στην πρόσφατη επίσκεψη του Αντιπροέδρου του ΕΚΑΒ στο νησί, πρόκειται να καλυφθούν οι ανάγκες του επιπλέον προσωπικού του ΕΚΑΒ με διαμονή και διατροφή ως κίνητρο για τη συμμετοχή τους σε αυτό το πρόγραμμα ενίσχυσης την οποία κάνει το ΕΚΑΒ κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Υγείας): Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε. Ο προγραμματισμός του ΕΚΑΒ την καλοκαιρινή περίοδο είναι να υπάρχουν πέντε ασθενοφόρα. Τρία υπάρχουν τώρα. Όμως τη καλοκαιρινή περίοδο θα υπάρχουν πέντε: Δύο στην πόλη της Ρόδου, ένα στο Κέντρο Υγείας Αρχαγγέλου, ένα στη Σoρωνή και ένα στη νότια Ρόδο.
Ευχαριστώ.
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Υγείας) : Κυρία συνάδελφε, οι δικοί σας αγώνες είναι και η δική μας αγωνία και εννοώ δική μας ως πολιτική ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας. Προφανώς και δεν θέλουμε να υπάρχει μία τέτοια κατάσταση στα νησιά της χώρας, ούτε στις απομακρυσμένες, ούτε στις ορεινές περιοχές της χώρας, γιατί παρόμοια προβλήματα υπάρχουν και σ’ άλλες περιοχές εκτός από τα νησιά.
Επαναλαμβάνω ότι αυτά δεν έχουν να κάνουν με το μνημόνιο. Αυτά ήταν προβλήματα τα οποία υπήρχαν στη νησιωτική Ελλάδα και τα προηγούμενα χρόνια. Αυτά τα οποία εγώ ανέφερα δεν είναι δικαιολογίες. Είναι μία πραγματικότητα την οποία οφείλουμε να δούμε και να αντιμετωπίσουμε.
Δεν είπατε, όμως, ότι εμείς ως Κυβέρνηση και ως σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, ακριβώς επειδή είδαμε αυτή την πραγματικότητα μπροστά μας και μετά από ένα μεγάλο διάλογο που έγινε στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής και με τη συμφωνία της μεγάλης πλειοψηφίας των μελών της Επιτροπής αυτής, θεσμοθετήσαμε πρόσφατα μία σειρά από κίνητρα για α μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε αυτή την κατάσταση.
Δεν μπορείς να διατάζεις τους γιατρούς να πηγαίνουν στα νησιά. Πρέπει να τους δώσεις κίνητρα. Δεν γίνεται αυτό το πράγμα υποχρεωτικά. Το ξέρετε πάρα πολύ καλά. Ανέφερα πριν μια σειρά από ενέργειες, στις οποίες έχει προχωρήσει το Υπουργείο Υγείας, προκειμένου να πληρωθούν αυτές οι θέσεις. Συνεχώς στις προκηρύξεις, είτε των αγροτικών ιατρών είτε των επικουρικών ιατρών περιλαμβάνονται αυτές οι περιοχές. Όμως, η κατάσταση φαίνεται ότι δεν αντιμετωπίζεται έτσι.
Πώς αντιμετωπίζεται; Πώς πιστεύουμε ότι θα αντιμετωπιστεί; Πιστεύουμε ότι θα αντιμετωπιστεί με τα κίνητρα που θεσμοθετήσαμε πρόσφατα, Το Νοέμβριο του 2013 και το Δεκέμβριο του 2013. Πιστεύω ότι αυτά τα κίνητρα, καθώς γίνονται γνωστά και καθώς περιλαμβάνονται στις προκηρύξεις, θα μας δώσουν λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε.
Υπενθυμίζω, λοιπόν, ότι με το άρθρο 20 του ν. 4213/2013 έχουμε θεσμοθετήσει κίνητρα για τους επικουρικούς γιατρούς στις άγονες, απομακρυσμένες, νησιωτικές και προβληματικές περιοχές της χώρας. Αναφέρω ορισμένα απ’ αυτά τα κίνητρα :
Ενώ η θητεία των επικουρικών γιατρών ήταν ένα έτος, τώρα γίνεται τρία έτη.
Επίσης, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης – υπήρχε πρόβλημα στο παρελθόν γι’ αυτό - μπορούν να παρέχουν δωρεάν σίτιση και κατάλληλο κατάλυμα διαμονής για τον τοποθετημένο επικουρικό γιατρό. Τους καλύπτουμε νομικά δηλαδή για να μπορέσουν να συμμετέχουν και αυτοί ως τοπικές κοινωνίες, ως οργανισμοί αυτοδιοίκησης σ’ αυτήν την προσπάθεια.
Επίσης, στην περίπτωση που τοποθετηθεί ένας επικουρικός γιατρός σε μια νησιωτική, άγονη περιοχή και ένας από τους συζύγους είναι γιατρός, μπορεί κατά παρέκκλιση του καταλόγου των επικουρικών γιατρών να τοποθετηθεί ως επικουρικός γιατρός.
Επίσης, τακτικοί υπάλληλοι δημοσίων υπηρεσιών και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, όταν είναι σύζυγοι επικουρικών γιατρών, μπορούν κατά παρέκκλιση να αποσπώνται στην ίδια περιοχή για να μπορεί το ανδρόγυνο να είναι μαζί.
Επίσης, για την κατάληψη θέσης κλάδου ιατρών ΕΣΥ η προϋπηρεσία του επικουρικού γιατρού σε νησιωτικές περιοχές σαν αυτές που αναφέρατε, στους Λειψούς, άγονες, απομακρυσμένες ή προβληματικές περιοχές, θα υπολογίζεται εις διπλούν σε σχέση με την προϋπηρεσία στα υπόλοιπα νοσοκομεία. Αυτά είναι σοβαρά κίνητρα.
Όπως επίσης με το άρθρο 22 του ν. 4208/2013 – πρόσφατη νομοθεσία είναι κι αυτή – στην ουσία κάναμε υποχρεωτική την υπηρεσία υπαίθρου για τους γιατρούς. Τι λέμε με αυτές τις διατάξεις; Λέμε ότι, πέρα από τις δεσμεύσεις που υπήρχαν με το προϋφιστάμενο νομικό πλαίσιο, ένας γιατρός για να μπορέσει να αποκτήσει τον τίτλο της ειδικότητας πρέπει υποχρεωτικά να περάσει από τα αγροτικά ιατρεία, να κάνει δηλαδή θητεία ιατρού υπαίθρου.
Επίσης, στις άγονες ή απομακρυσμένες ή νησιωτικές ή προβληματικές περιοχές, ένα ή θέση που προκηρύσσεται δεν καλυφθεί, μπορεί να παραταθεί η θητεία άλλου αγροτικού γιατρού της περιοχής επιπλέον των δώδεκα μηνών που ήταν μέχρι από λίγο καιρό.
Επίσης, οι ιατροί υπηρεσίας υπαίθρου, οι αγροτικοί γιατροί οι οποίοι καλύπτουν θέσεις σε άγονες, απομακρυσμένες νησιωτικές ή προβληματικές περιοχές θα υπηρετούν μόνο στο περιφερειακό ιατρείο στο οποίο τοποθετούνται για να μην μπορούν οι διοικητές των νοσοκομείων να τους παίρνουν, να τους απασχολούν σε άλλες περιοχές και να αφήνουν αυτές τις περιοχές ακάλυπτες από γιατρούς.
Επίσης, για την κατάληψη θέσης κλάδου ιατρών ΕΣΥ ή την πρόσληψη στον ΕΟΠΥΥ, η προϋπηρεσία του αγροτικού γιατρού στις άγονες ή απομακρυσμένες ή νησιωτικές περιοχές αναγνωρίζεται και υπολογίζεται εις πενταπλούν σε σχέση με την προϋπηρεσία των υπόλοιπων γιατρών. Δηλαδή, όταν κάποιος γιατρός πάει σε μια τέτοια περιοχή και θέλει να προσληφθεί ή στον ΕΟΠΥΥ ή στο ΕΣΥ, θα έχει πενταπλάσια μόρια απ’ ό,τι έχουν οι άλλοι γιατροί.
Βέβαια αυτά τα κίνητρα, αυτές οι διατάξεις ισχύουν για τους γιατρούς που έχουν αποφοιτήσει από την έναρξης ισχύος του νόμου και μετά. Δεν μπορούσαμε να επιβάλουμε αυτά τα κίνητρα και αυτούς τους καταναγκασμούς στους γιατρούς που έχουν αποφοιτήσει πριν την έναρξη ισχύος του νόμου. Ισχύουν για τους γιατρούς που έχουν αποφοιτήσει από την έναρξη ισχύος του νόμου, δηλαδή στην ουσία για τους γιατρούς που αποφοιτούν από τις αρχές του 2014 και μετά.
Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι με αυτό το πλέγμα κινήτρων που έχουμε θεσμοθετήσει – και τα θεσμοθέτησε αυτή η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, μετά από συνεννόηση, κατανόηση και συμφωνία της πλειοψηφίας των μελών της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων – θα δούμε μια καλύτερη κατάσταση σε περιοχές σαν τη δική σας σε σχέση με την κάλυψη των αγροτικών ιατρείων, των περιφερειακών ιατρείων και των κέντρων υγείας.
Σας ευχαριστώ πολύ.