Απάντηση του Υφυπουργού Υγείας κ. Αντώνη Μπέζα σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου σχετικά με τον έλεγχο των συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΥΥ ιδιωτών παρόχων υπηρεσιών υγείας από Ιδιωτικές Ελεγκτικές Εταιρείες (ΙΕΕ)
13/3/2014

 

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Υγείας): Κύριε συνάδελφε, πράγματι με τον ν.4172/2013 και συγκεκριμένα με το άρθρο 100 για πρώτη φορά θεσμοθετήθηκε στη χώρα μας μια ειδική διαδικασία ελέγχου.
 
Προσέξτε, μια ειδική διαδικασία οικονομικού αλλά και ιατρικού – κλινικού ελέγχου, όχι μόνο για τις ιδιωτικές κλινικές - όπως αναφερθήκατε στην πρώτη σας τοποθέτηση – αλλά για όλους τους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ, μια ειδική διαδικασία ελέγχου από ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες. Θα σας διαβάσω ακριβώς από τον νόμο: «ο έλεγχος της ορθής τιμολόγησης και του αναγκαίου της γενομένης κλινικής και ιατρικής πρακτικής, η τήρηση των διεθνών λογιστικών προτύπων και ο έλεγχος των παραστατικών και των αναγκαίων δικαιολογητικών και η εκκαθάριση των λογαριασμών μεταξύ του ΕΟΠΥΥ και των συμβεβλημένων με αυτόν παρόχων υπηρεσιών υγείας».
 
Εκεί οδηγηθήκαμε διότι πράγματι υπήρξε κοινή διαπίστωση ότι οι εκκαθαρίσεις των οφειλών δεν προχωρούσαν με τους ρυθμούς που έπρεπε να προχωρήσουν, προκειμένου να γίνουν οι πληρωμές, εκκαθαρίσεις οι οποίες δεν διενεργεί ο ΕΟΠΥΥ, αλλά για τα περισσότερα ταμεία διενεργούνται από τα ίδια τα ταμεία και ο ΕΟΠΥΥ απλώς πληρώνει με επιτροπικά εντάλματα. Η διαδικασία αυτή δεν αφορά τα έτη πριν το 2013. Αφορά μόνο το έτος 2013 και τα επόμενα, δηλαδή το 2014 και το 2015. Άρα αυτή η διαδικασία δεν μπορεί να εφαρμοστεί για τα έτη πριν από το 2013, όπως 2012 και 2011 κλπ.
 
Επίσης, δεν έχουμε μόνο εκκαθάριση των παραστατικών, αλλά έχουμε και κλινικό και ιατρικό έλεγχο. Σύμφωνα με αυτή την ειδική διαδικασία τους ελέγχους δεν τους διενεργούν οι υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ, αλλά ιδιωτικοί ελεγκτικοί φορείς οι οποίοι συνάπτουν μόνοι τους συμβάσεις με τους συμβεβλημένους παρόχους. Οι συγκεκριμένοι πάροχοι, όπως, είπατε κι εσείς, βαρύνονται με το σύνολο των δαπανών για την υλοποίηση αυτών των ελέγχων. Έτσι το κράτος δεν πληρώνει για τη διενέργεια αυτών των ελέγχων, αλλά το κόστος επιβαρύνει τους παρόχους.
 
Πρέπει να τονίσω ότι είναι η πρώτη φορά στη χώρα μας που εισάγεται η έννοια και η λογική του ιατρικού και του οικονομικού ελέγχου και επίσης είναι η πρώτη φορά που δίνεται η δυνατότητα πλήρους εκκαθάρισης των απαιτήσεων.
 
Όπως είναι φυσικό, μία τέτοια πρωτόγνωρη διαδικασία στην πρώτη της εφαρμογή δεν είναι εύκολο να υλοποιηθεί μέσα σε πολύ στενά χρονικά διαστήματα. Τι κάνει ακριβώς ο ΕΟΠΥΥ - για να μην υπάρχει παρεξήγηση –σε αυτή τη διαδικασία; Αυτή η διαδικασία όλοι θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντική, διότι και το δημόσιο συμφέρον διασφαλίζει - επειδή μπορεί να αποκαλύψει μη αποδεκτές δαπάνες- και την εύρυθμη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ διασφαλίζει και τους παρόχους εξασφαλίζει, γιατί οδηγεί στην γρήγορη εκκαθάριση των απαιτήσεών τους.
 
Ο ΕΟΠΥΥ, λοιπόν, δεν διενεργεί ελέγχους, αλλά θέτει τις προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν οι ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες που θα έλθουν να διενεργήσουν αυτούς τους ελέγχους. Επίσης θέτει τη μεθοδολογία διενέργειας των ελέγχων και τις προδιαγραφές αυτών των ελέγχων και τέλος, κάνει αποδεκτά τα αποτελέσματα των ελέγχων από τις ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες, εφόσον οι έλεγχοι έχουν γίνει με βάση τις προδιαγραφές τις οποίες έχει θέσει ο ΕΟΠΥΥ.    
 
Έτσι πράγματι στα τέλη Ιουλίου 2013 δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ του ν.4172. Στη συνέχεια, στις 17 Σεπτεμβρίου 2013, δημοσιεύθηκε η Υπουργική Απόφαση η οποία εξουσιοδοτεί τον ΕΟΠΥΥ να προχωρήσει στις ανάλογες ενέργειες. Στις αρχές Οκτωβρίου με απόφασή του το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΠΥΥ καθόρισε τη διαδικασία πιστοποίησης αυτών των εταιρειών και έθεσε τη γενική μεθοδολογία αυτών των ελέγχων, η οποία δεν είναι υποχρεωτική για τις εταιρείες γιατί μπορούν να επιλέξουν και άλλες αποτελεσματικότερες πρακτικές με βάση την εμπειρία τους. Το επόμενο στάδιο ήταν να υπάρξει πρόσκληση ενδιαφέροντος από τον ΕΟΠΥΥ, υποβολή αιτήσεων από τις εταιρείες και η πιστοποίηση των εταιρειών από τον ΕΟΠΥΥ. Πρέπει να σας πω ότι αυτή η πιστοποίηση ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2013. Ήταν μία δύσκολη διαδικασία, δεν υπήρχε αντίστοιχη διαδικασία πιστοποίησης εταιρειών οικονομικού και ιατρικού κλινικού ελέγχου στη χώρα μας και αυτή η διαδικασία πιστοποίησης ολοκληρώθηκε στις 16 Δεκεμβρίου του 2013.
 
Τα υπόλοιπα, κύριε Πρόεδρε, θα τα πω στη δευτερολογία μου.
 
Ευχαριστώ.
 
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ ( Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
 
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Υγείας): Κατ’ αρχάς, κύριε συνάδελφε δεν είναι ανάγκη να υποβάλλετε ερώτηση κάθε εβδομάδα. Ελάτε στον ΕΟΠΥΥ όποτε θέλετε, να σας ενημερώσουν ακριβώς για το που βρίσκονται οι διαδικασίες. Και όχι ελάτε απλά στον ΕΟΠΥΥ για να σας ενημερώσουν για τις διαδικασίες, αλλά ελάτε και στο ειδικό κτήριο το οποίο έχει καθοριστεί ως κτήριο ελέγχου, για να δείτε αν έχουν ξεκινήσει ή όχι τον έλεγχο οι ελεγκτικές εταιρείες. Έχετε ανοιχτή πρόσκληση.
 
Είναι φανερό ότι εμείς θέλουμε τη διαδικασία του ελέγχου. Θέλουμε τον έλεγχο. Διότι αν δεν θέλαμε τον έλεγχο δεν θα φέρναμε το συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο που δίνει για πρώτη φορά τη δυνατότητα να διενεργείταιστη χώρα για ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας και κλινικός- ιατρικός έλεγχος και οικονομικός έλεγχος και πλήρης εκκαθάριση. Όμως, εδώ πρέπει να αντιληφθείτε ότι υπάρχουν προβλήματα. Δεν είναι μια διαδικασία την οποία πατώντας ένα κουμπί την ξεκινάμε και πατώντας ένα άλλο κουμπί την ολοκληρώνουμε.
 
Εδώ υπήρξαν επιφυλάξεις των παρόχων υγείας και των συλλογικών τους οργάνων να αναθέσουν αυτό το έργο σε ελεγκτικές εταιρείες. Μιλάμε για μια σχέση μεταξύ ιδιωτικών εταιρειών.
 
Από τη μια μεριά είναι οι ιδιώτες πάροχοι και από την άλλη μεριά είναι οι ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες, οι οποίες πρέπει να συνάψουν συμβάσεις. Εδώ τα περιθώρια παρέμβασης του Υπουργείου Υγείας και του ΕΟΠΥΥ είναι πάρα πολύ συγκεκριμένα.
 
Επίσης, από την άλλη πλευρά είχαμε και μια αδυναμία ρεαλιστικής προσέγγισης του έργου από τις ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες. Ήταν ένα πρωτόγνωρο γι’ αυτούς εγχείρημα: Μεθοδολογία υλοποίησης, πληροφοριακά συστήματα, εκτίμηση-ανάλυση κόστους.
 
Γι’ αυτό λέω ότι αυτό το έργο στην εκκίνησή του έχει δυσκολίες. Όταν, όμως, ξεκινήσει να υλοποιείται και φέρει τα πρώτα αποτελέσματα, στη συνέχεια θα δείτε ότι θα προχωρούν όλα τα πράγματα πάρα πολύ σωστά τα επόμενα χρόνια για τους ελέγχους του 2014, του 2015, κλπ.
 
Εν πάση περιπτώσει, επειδή τα άλλα που είπατε δεν έχουν σχέση με το θέμα των ιδιωτικών ελεγκτικών εταιρειών και επειδή εγώ θέλω να ξεκαθαρίσω δυο – τρία πράγματα γι’ αυτό το θέμα, πρέπει να σας πω ότι μετά από συστηματική προσπάθεια του Υπουργείου Υγείας και του ΕΟΠΥΥ οι πάροχοι της λεγόμενης «κλειστής περίθαλψης» - «στην κλειστή περίθαλψη» περιλαμβάνονται περίπου τριακόσιοι πενήντα πάροχοι, δηλαδή ιδιωτικές κλινικές, ψυχιατρικές κλινικές, προνοιακά ιδρύματα, κέντρα αποκατάστασης, μονάδες αιμοκάθαρσης, κλινικές ειδικού καθεστώτος - ανταποκρίθηκαν και έχουν υπογράψει συμβάσεις με τις ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες.
 
Αντίθετα, οι πάροχοι της «ανοιχτής περίθαλψης», οι οποίοι υπολογίζονται περίπου σε 6.100 - προσέξτε για τι μιλάμε, μιλάμε για ένα εγχείρημα που αφορά εξίμισι χιλιάδες περίπου παρόχους συνολικά - και στους οποίους περιλαμβάνονται διαγνωστκά κέντρα, ιδιώτες και εταιρείες, γιατροί κλινικοεργαστηριακοί και φυσικοθεραπευτές, δεν έχουν υπογράψει συμβάσεις και η αιτιολογία είναι η αδυναμία ανταπόκρισής τους στο υψηλό κόστος των ελέγχων, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί από τις προτάσεις των ιδιωτικών ελεγκτικών εταιρειών. Σας είπα ότι είναι μια σχέση μεταξύ ιδιωτικών εταιρειών. Οι ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες ζητούν κάποιο κόστος. Πρέπει να ανταποκριθούν σε αυτή την πρόταση οι ιδιώτες πάροχοι.
 
Προκειμένου, λοιπόν, να διευκολυνθεί η επίτευξη αυτών των ελέγχων και η επίτευξη συμφωνίας μεταξύ των ιδιωτικών εταιρειών και των παρόχων «ανοιχτής περίθαλψης», ο Οργανισμός έλαβε την εξής απόφαση: Να εξαιρεθούν από τον οικονομικό έλεγχο οι κατηγορίες παρόχων της «ανοιχτής περίθαλψης», οι ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες να κάνουν μόνο τον ιατρικό – κλινικό έλεγχο και ο οικονομικός έλεγχος με την εκκαθάριση των παραστατικών για το 2013 των παρόχων της «ανοιχτής περίθαλψης» να ανατεθεί στις Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ.
 
Με τη νέα αυτή προσέγγιση θα υπάρχει μια σημαντική μείωση στο κόστος των ελέγχων των ιδιωτικών ελεγκτικών εταιρειών γι’ αυτές τις κατηγορίες παρόχων και πιστεύουμε ότι θα υπογραφούν οι συμβάσεις για να ξεκινήσουν οι έλεγχοι και για τους παρόχους της «ανοιχτής περίθαλψης».
 
Προσέξτε: Δεν εξαιρούνται από τον έλεγχο γενικά. Εξαιρούνται από τον έλεγχο από τις ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες. Οι ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες θα κάνουν τον κλινικό – ιατρικό έλεγχο και οι υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ θα κάνουν την εκκαθάριση και τον οικονομικό έλεγχο για τα παραστατικά του 2013 για τους παρόχους της «ανοιχτής περίθαλψης».
 
Εκείνο το οποίο θέλω να τονίσω κλείνοντας είναι ότι και ο κλινικός και ο οικονομικός έλεγχος των απαιτήσεων προς τον ΕΟΠΥΥ για το 2013, που προβλέπεται στο νόμο, θα εφαρμοστεί. Πρέπει να εφαρμοστεί. Εμείς δεν κάνουμε πίσω σε αυτή τη δέσμευση.
 
Καλώ τους παρόχους της «ανοιχτής περίθαλψης», μετά και από αυτή την κίνηση που έκανε το Υπουργείο αναθέτοντας στις Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ τον οικονομικό έλεγχο, να υπογράψουν συμβάσεις για να ξεκινήσει και ο κλινικός έλεγχος από τις ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες.
 
            Ευχαριστώ
 
 
 
 
10 Απριλίου
28 Ιουνίου
16 Ιουνίου
14 Απριλίου
16 Φεβρουαρίου
11 Φεβρουαρίου 2016
4 Φεβρουαρίου 2016
1 Φεβρουαρίου 2016
14 Ιανουαρίου 2016
30 Νοεμβρίου
18 Σεπτεμβρίου
17 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
10 Σεπτεμβρίου 2015
3 Σεπτεβρίου 2015
2 Ιουλίου 2015
27/3/2015
31/1/2015
23/1/2015
22/1/2015
16/1/2015
13/1/2015
29/12/2014
28/12/2014
21/12/2014
30/11/2014
6/8/2014
10/6/2014
13/5/2014
29/4/2014
14/4/2014
26/6/2013
4/12/2014
10/10/2014
9/11/2012

Γρηγορίου Λαμπράκη 3, 46 100 Ηγουμενίτσα
Τηλέφωνο: 26650-26353, Fax 26650-22491
E-mail: bezasigm@otenet.gr