Απάντηση του Υφυπουργού Υγείας κ. Αντώνη Μπέζα σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ κ. Ανδρέα Ξανθού για τα προβλήματα της Ν.Μ.Υ. Ρεθύμνου του ΕΟΠΥΥ
4/7/2013
 
 
 
ΑΝΤΩΝΙΟΣ  ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Υγείας): Κύριε συνάδελφε, πριν απαντήσω  πιο συγκεκριμένα στα ερωτήματα, τα οποία θέσατε, μου δίνετε την αφορμή από τον τρόπο με τον οποίο αναπτύξατε την ερώτησή σας, να κάνω μία γενικότερη αναφορά στον ΕΟΠΠΥ.
 
Πρέπει, νομίζω, ότι αναγνωρίζουμε όλοι, ότι ο ΕΟΠΠΥ ήταν μία σημαντική μεταρρύθμιση, η οποία έπρεπε να γίνει. Προφανώς ήταν δύσκολο το εγχείρημα. Και όποιος ισχυρίζεται ότι δεν ήταν δύσκολο, θα έλεγα, ότι δεν γνωρίζει τις λεπτομέρειες, τις ισορροπίες και τις διάφορες παραμέτρους  που υπεισέρχονται όταν προσπαθείς να ασκήσεις πολιτική στον τομέα της Υγείας.
 
Ήταν δύσκολο, γιατί  έπρεπε να συνενώσεις κλάδους Υγείας διαφορετικών ασφαλιστικών ταμείων, με διαφορετικό κανονισμό παροχών ο καθένας, με διαφορετικές ασφαλιστικές εισφορές που πλήρωναν οι ασφαλισμένοι του κάθε Ταμείου. Και όλα αυτά έπρεπε να γίνουν με έναν τρόπο, θα έλεγα, σύντομο και να ενσωματωθούν σε έναν ενιαίο Οργανισμό ο οποίος να έχει – και πράγματι έχει – μία κυρίαρχη θέση στην ελληνική αγορά, στην ελληνική οικονομία.
 
 
Σε σχέση με το χρόνο, που υλοποιήθηκε αυτή η μεταρρύθμιση, εγώ αναγνωρίζω, ότι και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις έγιναν σημαντικά βήματα. Παρότι, όμως, έγιναν σημαντικά βήματα, υπάρχουν ακόμα βήματα, τα οποία πρέπει να κάνουμε, υπάρχουν ακόμα προκλήσεις μπροστά μας.
 
Θα έλεγα ότι αυτή η μεγάλη και φιλόδοξη συνένωση στην πράξη δεν έχει ολοκληρωθεί. Θα έλεγα ότι εμείς παραλάβαμε έναν γίγαντα – αν όχι τον πρώτο, ίσως το δεύτερο μεγαλύτερο ασφαλιστικό Οργανισμό σήμερα στην Ευρώπη – έναν γίγαντα, όμως με πήλινα πόδια, τον οποίο τώρα πρέπει να στήσουμε όρθιο.
 
Από την 1η Ιουλίου του 2012, που ο ΕΟΠΥΥ ήλθε στην εποπτεία του Υπουργείου Υγείας, έπρεπε να προσπαθήσουμε να τον αναδιαρθρώσουμε και να τον κάνουμε λειτουργικό και αποτελεσματικό στην παρακολούθηση των οικονομικών του στοιχείων, δηλαδή των εσόδων και των δαπανών. Και αυτό ακόμα δεν έχει γίνει.
 
Επίσης, το εγχείρημα στο ξεκίνημά του είχε και μια επιπρόσθετη δυσκολία. Ποια ήταν αυτή η δυσκολία; Η δυσκολία ήταν ότι ο ΕΟΠΥΥ αρχικά ήταν κάτω από την εποπτεία δύο διαφορετικών Υπουργείων: Και του Υπουργείου Εργασίας κα του Υπουργείου Υγείας. Για παράδειγμα, ο Κανονισμός Παροχών ήταν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας. Και αυτό δημιουργούσε μία σειρά από προβλήματα στο ξεκίνημά του.
 
 
Εν πάση περιπτώσει, βοήθησε πολύ το γεγονός, ότι από την 1η Ιουλίου του 2012 περιήλθε αποκλειστικά στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας.
 
Τώρα, όσον αφορά πιο συγκεκριμένα στα ερωτήματα τα οποία θέσατε, εγώ πρέπει να πω προκαταβολικά ότι όσο θα εξακολουθούμε να έχουμε στη χώρα μας ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας που δεν είναι στο επίπεδο που αρμόζει στους Έλληνες πολίτες και που έχει προβλήματα, θα στέκομαι με σεβασμό απέναντι στα θέματα και τις ερωτήσεις που θέτετε και εσείς, αλλά και άλλοι συνάδελφοι, μέσα από τις οποίες παρουσιάζετε την αγωνία σας για τα πραγματικά προβλήματα που υπάρχουν στις διάφορες περιφέρειες της χώρας.
 
Υπήρχαν, δυστυχώς, στρεβλώσεις ως προς το ιατρικό προσωπικό του ΕΟΠΥΥ, οι οποίες ήλθαν και κληρονομήθηκαν από τον ΕΟΠΥΥ.
 
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού).
 
Μισό λεπτό, κύριε Πρόεδρε.
 
Για παράδειγμα, πώς έγιναν οι συμβάσεις των γιατρών του ΕΟΠΥΥ όταν ξεκίνησε ο ΕΟΠΥΥ τη λειτουργία του; Έγιναν με τους νόμους 3918/2011 και 4052/2012 οι οποίοι παρέτειναν στην ουσία τις συμβάσεις, τις οποίες είχε μέχρι τότε ο ΟΠΑΔ και ο ΟΑΕΕ. Κράτησαν, δηλαδή, τους γιατρούς, που είχε ο ΟΠΑΔ και ο ΟΑΕΕ, ανανεώνοντας τις συμβάσεις τους για δύο χρόνια.
 
 
Ωστόσο, ούτε ο ΟΠΑΔ ούτε ο ΟΑΕΕ προσελάμβαναν κι έκαναν συμβάσεις με γιατρούς απαραιτήτως με βάση τις πραγματικές γεωγραφικές ανάγκες της κάθε περιφέρειας.
 
Οπότε – και επαναλαμβάνω, όχι μόνο εσείς αλλά και άλλοι συνάδελφοι – έχετε δίκιο όταν λέτε ότι υπάρχουν ελλείψεις οι οποίες οδηγούν σε μία υποστελέχωση των Μονάδων Πρωτοβάθμιας Υγείας και επομένως έχουν σαν αποτέλεσμα δυσκολία στην πρόσβαση των ασθενών.
 
Δεν είχε γίνει ποτέ σχεδιασμός με βάση το «χάρτη Υγείας», ο οποίος καταγράφει και το προσωπικό που υπάρχει και τις πραγματικές ανάγκες που υπάρχουν ανά περιφέρεια. Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο, ασχέτως των συμβάσεων που έχουν λήξει, υπάρχουν όντως κενά στις διάφορες περιοχές της χώρας.
 
Επομένως, αυτό το οποίο θέλω να πως ξεκάθαρα, απαντώντας πολύ συγκεκριμένα στην ερωτήσή σας, είναι ότι από εμάς, ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας υπάρχει η πολιτική βούληση να υλοποιήσουμε αυτό το νέο σχεδιασμό και βεβαίως να στηρίξουμε τις Πρωτοβάθμιες Μονάδες Υγείας του ΕΟΠΥΥ, να αντιμετωπίσουμε, δηλαδή, το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από τη λήξη των συμβάσεων των ιατρών και των οδοντιάτρων του ΕΟΠΥΥ, όχι μόνο στη Μονάδα Υγείας του Ρεθύμνου, αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας.
 
 
 
Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός για τη δευτερολογία του.
 
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Υγείας): Κύριε συνάδελφε, υπάρχει στη χώρα μία συγκεκριμένη οικονομική πραγματικότητα και υπάρχουν και δημοσιονομικοί στόχοι που έχουν τεθεί. Νομίζω, ότι η άσκηση πολιτικών σε όλους τους τομείς θα πρέπει να προσαρμόζεται σε αυτήν την οικονομική πραγματικότητα που υπάρχει στους στόχους και τις δεσμεύσεις τις οποίες η χώρα έχει αναλάβει και αυτό γίνεται προφανώς και στο χώρο της Υγείας. Δεν υπάρχει καμία σκοπιμότητα από πλευράς του Υπουργείου Υγείας σε σχέση με κάποιες από τις δαπάνες του ΕΟΠΥΥ.
 
Εκείνο το οποίο υπήρχε είναι πάρα πολύ συγκεκριμένο και αποτυπώθηκε και από τις συναντήσεις που είχαμε αυτές τις ημέρες, όταν αναλάβαμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας.
 
Η δαπάνη του ΕΟΠΥΥ σε πολύ συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών έχει υπερβεί το ρυθμό με τον οποίο έχει προϋπολογιστεί να κινείται στη διάρκεια του έτους. Οι συγκεκριμένοι κωδικοί στους οποίους έχουμε αυτή την υπέρβαση του ρυθμού, είναι οι δαπάνες των ιδιωτικών κλινικών και οι δαπάνες των διαγνωστικών κέντρων.
 
Εάν αφήσουμε την κατάσταση να εξελιχθεί έτσι όπως εξελίσσεται μέχρι το τέλος του χρόνου, τότε θα έχουμε ένα σημαντικό άνοιγμα στο σκέλος των δαπανών του ΕΟΠΥΥ σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα.
 
Ένας λόγος για τον οποίο υπάρχει αυτή η απόκλιση από τους στόχους που είχαν τεθεί στον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ, είναι ακριβώς και τα προβλήματα στις Πρωτοβάθμιες Μονάδες Υγείας του ΕΟΠΥΥ που αναγκάζουν τους πολίτες να κινηθούν προς τις ιδιωτικές κλινικές και τα διαγνωστικά κέντρα.
 
Πρέπει, λοιπόν, την κατάσταση αυτή να την αντιμετωπίσουμε.
 
Για την αντιμετώπισή της κινούμαστε σε δύο κατευθύνσεις: Η πρώτη κατεύθυνση είναι τα δομικά, τα διορθωτικά μέτρα, για να μην έχουμε την ίδια κατάσταση του χρόνου και τα επόμενα χρόνια. Η δεύτερη κατεύθυνση στην οποία να κινηθούμε και κινούμαστε, είναι τα άμεσα μέτρα. Δηλαδή, πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτή την υπέρβαση των δαπανών και φέτος.
 
Φέτος, λοιπόν, την κατάσταση την αντιμετωπίζουμε με τον εξορθολογισμό και τον έλεγχο των δαπανών στους συγκεκριμένους κωδικούς που αφορούν τις ιδιωτικές κλινικές και τα διαγνωστικά κέντρα, σε συνδυασμό με την ενίσχυση της ρευστότητας στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις. Διότι το μέτρο αυτό είναι οριζόντιο και οπωσδήποτε δημιουργεί αδικίες. Γι’ αυτό ακριβώς το συνδυάζουμε και με την ενίσχυση της ρευστότητας στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις, μέσω της επιτάχυνσης των πληρωμών των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους.
 
Θέλω να τονίσω, όμως, ότι σε καμία περίπτωση δεν θα υπάρξει – και δεν θα επιτρέψουμε να υπάρξει – καμία πρόσθετη επιβάρυνση για τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ μέσα από αυτή τη διαδικασία της άμεσης αντιμετώπισης του προβλήματος την οποία προωθούμε.
 
Επανέρχομαι τώρα στο θέμα των συμβάσεων των γιατρών και των οδοντιάτρων του ΕΟΠΥΥ που έχουν λήξει, για να αποδείξω την πολιτική βούληση του Υπουργείου Υγείας να στηρίξει τις Πρωτοβάθμιες Μονάδες Υγείας. Ξέρετε πολύ καλά ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού – αναφέρομαι στον ΕΟΠΥΥ – αποφάσισε την παράταση αυτών των συμβάσεων. Αυτό έχει δημοσιοποιηθεί.
 
ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ: Πού είναι;
 
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ: (Υφυπουργός Υγείας) Στη συνέχεια ζητήθηκε από το Υπουργείο Υγείας νομοθετική ρύθμιση, προκειμένου να υπάρξει αυτή η παράταση για τις συμβάσεις που έληξαν ή θα λήξουν εντός του 2013. Συνολικά εκτιμάται ότι εντός του έτους θα λήξουν περίπου χίλιες σαράντα μία συμβάσεις ιατρών και οδοντιάτρων.
 
Γι΄αυτό ακριβώς το λόγο, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα το Υπουργείο Υγείας προτίθεται να καταθέσει στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση για την παράταση των υφιστάμενων συμβάσεων των ιατρών του ΕΟΠΥΥ, καθώς και την παράταση των συμβάσεων των εντασσόμενων στον ΕΟΠΠΥ φορέων.
 
Νομίζω, ότι αυτή η δήλωσή μου απαντά με τον καλύτερο τρόπο στο ζήτημα το οποίο έχετε θέσει.
 
Τώρα για την περαιτέρω ενίσχυση της μονάδας του Ρεθύμνου με μόνιμο προσωπικό, αυτό ξέρετε πολύ καλά ότι οδηγεί σε νέες προσλήψεις. Οι προσλήψεις γίνονται μέσω ΑΣΕΠ. Από τον ΑΣΕΠ, όμως, ως σήμερα, δεν υπάρχει καμμία διαδικασία προκήρυξης για θέσεις μόνιμου υγειονομικού ή ιατρικού προσωπικού.
 
Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κι εμείς ευχαριστούμε. 

10 Απριλίου
28 Ιουνίου
16 Ιουνίου
14 Απριλίου
16 Φεβρουαρίου
11 Φεβρουαρίου 2016
4 Φεβρουαρίου 2016
1 Φεβρουαρίου 2016
14 Ιανουαρίου 2016
30 Νοεμβρίου
18 Σεπτεμβρίου
17 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
10 Σεπτεμβρίου 2015
3 Σεπτεβρίου 2015
2 Ιουλίου 2015
27/3/2015
31/1/2015
23/1/2015
22/1/2015
16/1/2015
13/1/2015
29/12/2014
28/12/2014
21/12/2014
30/11/2014
6/8/2014
10/6/2014
13/5/2014
29/4/2014
14/4/2014
26/6/2013
4/12/2014
10/10/2014
9/11/2012

Γρηγορίου Λαμπράκη 3, 46 100 Ηγουμενίτσα
Τηλέφωνο: 26650-26353, Fax 26650-22491
E-mail: bezasigm@otenet.gr