Ομιλία του Βουλευτή κ. Αντώνη Μπέζα στη Βουλή επί της αρχής του Σ/Ν του Υπουργείου Οικονομικών για την τροποποίηση συνταξιοδοτικών, δημοσιονομικών, διοικητικών και λοιπών διατάξεων
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Το θετικό με το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα, είναι ότι πρόκειται για μια νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Οικονομικών, που δεν έχει προκύψει με βάση τα όσα έχουν συμφωνηθεί με τους εταίρους και δανειστές μας. Επομένως, δεν αποτελεί υποχρέωση από τη διαδικασία εφαρμογής του προγράμματος προσαρμογής.
Αποδεικνύει λοιπόν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, ότι υπάρχουν περιθώρια ελευθερίας κινήσεων, περιθώρια για να βελτιώσουμε και να αντιμετωπίσουμε χρόνιες δυσλειτουργίες του δημόσιου τομέα, περιθώρια για να διευκολύνουμε τους πολίτες στην καθημερινότητά τους, ειδικά σ’ αυτή τη δύσκολη συγκυρία, περιθώρια για να ενισχύσουμε τη δημοσιονομική διαχείριση, χωρίς να περιμένουμε τις «οδηγίες- απαιτήσεις» των δανειστών μας.
Το θετικό επίσης είναι ότι προηγήθηκε εξαντλητική διαβούλευση, και σε επίπεδο κυβερνητικών εταίρων, και σε επίπεδο φορέων και πολιτών, αλλά και στο επίπεδο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, και είναι προς τιμήν του παριστάμενου Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Σταϊκούρα, το γεγονός ότι ενσωμάτωσε παρατηρήσεις και προτάσεις συναδέλφων.
Το νομοσχέδιο αυτό έρχεται σε μια χαρακτηριστική περίοδο, για την οποία αξίζει να γίνει μια ιδιαίτερη αναφορά. Είναι η πρώτη φορά που η τακτική αξιολόγηση του προγράμματος προσαρμογής δεν συνδέθηκε με «νέα μέτρα» ή άλλες δραματικές ανακοινώσεις.
Την ώρα δηλαδή που σε ολόκληρο τον κόσμο η αβεβαιότητα, η ανασφάλεια και η ανησυχία «καλά κρατούν», η Ελλάδα και η οικονομία της φαίνονται ότι σταθεροποιούνται. Και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στο πολιτικό κεφάλαιο που έχουν κερδίσει ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση συνολικά, αφού εκπληρώνονται σε σημαντικό βαθμό οι δεσμεύσεις της. Και εξηγώ το γιατί:
Ο προϋπολογισμός του 2012, πήγε καλύτερα ακόμη και από τις προβλέψεις και το πρώτο τρίμηνο του 2013 πηγαίνει πάλι καλύτερα από τους στόχους που έχουν τεθεί.
Μπορεί να υπάρχουν κάποιες αποκλίσεις από τους στόχους σε ορισμένες κατηγορίες εσόδων όπως στους φόρους κατανάλωσης –και εδώ κατά την άποψή μου, χρειάζονται κατά τη γνώμη μου συγκεκριμένες διορθωτικές κινήσεις με μειώσεις φορολογικών συντελεστών- όμως οι αποκλίσεις αυτές αντισταθμίζονται από υπεραποδόσεις σε άλλες κατηγορίες εσόδων όπως οι απολήψεις από την Ε.Ε. λόγω της κινητικότητας που υπάρχει στην υλοποίηση του ΕΣΠΑ.
Επιταχύνεται η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου, που έχει ήδη αρχίσει με πληρωμές ύψους 1,7 περίπου δις ευρώ.
Ολοκληρώνεται τις επόμενες εβδομάδες η ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών.
Ενεργοποιούνται προγράμματα, με πόρους των διαρθρωτικών Ταμείων, για τη στήριξη των μακροχρόνια άνεργων, των νοικοκυριών που δεν έχουν κανέναν εργαζόμενο και για την περίθαλψη των μακροχρόνια ανασφάλιστων.
Ξεκινούν πάλι οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, ενώ υπάρχουν βάσιμες προσδοκίες για ένα μεγάλο τουριστικό ρεύμα το φετινό καλοκαίρι.
Όλα αυτά δημιουργούν για πρώτη φορά την αισιοδοξία ότι στο τέλος της χρονιάς θα αντιστραφεί η πτωτική πορεία.
Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι πρέπει να εφησυχάζουμε. Το εντελώς αντίθετο, πρέπει να βρισκόμαστε σε εγρήγορση. Οι επόμενες αξιολογήσεις θα είναι ακόμη πιο κρίσιμες και πιο καθοριστικές για την πορεία της χώρας. Στους τομείς των ιδιωτικοποιήσεων, των αλλαγών στον Δημόσιο τομέα, της εκτέλεσης του προϋπολογισμού.
Και αυτό θα πρέπει να το αντιληφθούμε όλοι εμείς της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Γιατί όποιος από εμάς δεν αντιλαμβάνεται τη σοβαρότητα της κατάστασης, τότε θα μου επιτρέψετε να πω ότι είναι κατώτερος των περιστάσεων.
Δεν μιλάω βέβαια για την Αντιπολίτευση, που ζει στον δικό της «πολιτικό κόσμο». Από τον ανεύθυνο λαϊκισμό και τους πειραματισμούς στρατηγικής του ΣΥΡΙΖΑ, έως τον ανέξοδο και καταστροφικό πατριωτισμό των ΑΝ.ΕΛ.
Δεν μιλάω για τον «αντιμνημονιασμό», που όχι μόνο δεν υποχωρεί, αλλά εξελίσσεται πλέον καθαρά σε αντιευρωπαϊσμό, με επιχειρήματα εξίσου σαθρά με εκείνα που ακούστηκαν από την πρώτη στιγμή που η Ελλάδα βρέθηκε στην άκρη του γκρεμού.
Μιλάω για την κυβερνητική πλειοψηφία που πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι και σοβαροί. Γιατί το καλύτερο είναι βέβαια να μην μπαίνει κάποιος σε προγράμματα προσαρμογής. Όταν όμως μπαίνει, από τη στιγμή που το πρόγραμμα, ούτως ή άλλως είναι υπό συνεχή αναθεώρηση, η καλύτερη στιγμή για να το αλλάξεις, είναι αφού αρχίσεις να βγάζεις θετικά αποτελέσματα. Όταν όμως βουλιάζεις, τότε όλα καταρρέουν και δεν μπορείς να διαπραγματεύεσαι τίποτα.
Γι αυτό δε χρειάζονται και από την πλευρά της κυβερνητικής πλειοψηφίας επικοινωνιακοί τακτικισμοί, όπως η μόλις πριν από λίγες ώρες πρόταση του ΠΑΣΟΚ για μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση από το 23% στο 13%, όταν όλοι γνωρίζουμε ότι αυτό το θέμα θα τεθεί στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης στην επόμενη αξιολόγηση του προγράμματος τον προσεχή Ιούνιο.
Το «στοίχημα» που εμείς θέλουμε να κερδίσουμε, σαν Νέα Δημοκρατία, είναι να βγει η Ελλάδα από την κρίση, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να πιάσουμε τους στόχους μας και να αρχίσει η ανάκαμψη ως τα τέλη της χρονιάς και σε αυτό το στοίχημα είμαστε προσηλωμένοι.
Σε κάθε περίπτωση, για να επανέλθω στο νομοσχέδιο:
Η καθιέρωση, πρακτικά για πρώτη φορά όπως απέδειξε ο Υπουργός προηγουμένως, του θεσμού της προκαταβολής της σύνταξης από το Δημόσιο, ώστε να μην υπάρχει μισθοδοτικό κενό μεγάλου χρόνου.
Ο καθορισμός αυστηρού χρονοδιαγράμματος στις διαδικασίες για την έκδοση της σύνταξης του Δημοσίου.
Η θεσμοθέτηση της ολικής απογραφής, κάθε πέντε χρόνια, των συνταξιούχων του Δημοσίου, σε συνδυασμό με τη δημιουργίας ενός συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης των μεταβολών της προσωπικής κατάστασης του κάθε συνταξιούχου.
Το γεγονός ότι καμιά σύνταξη στρατιωτικού δεν θα περικόπτεται, όταν αυτός αυτοαπασχολείται.
Η επικαιροποίηση του παρωχημένου νομοθετικού πλαισίου που υπήρχε για τους αδρανείς λογαριασμούς καταθέσεων, μια επικαιροποίηση που επιτρέπει μέσα από μια διαφανή διαδικασία και σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος, να περιέρχονται στο Δημόσιο τέτοιες καταθέσεις για να στηρίξουν τις ανάγκες ευπαθών κοινωνικών ομάδων.
Η ενδυνάμωση, τόσο στελεχιακά όσο και οργανωτικά των υπηρεσιών του ΓΛΚ που ασχολούνται με τους δημοσιονομικούς ελέγχους, σε συνέχεια ανάλογων θεσμικών παρεμβάσεων που έγιναν πριν από λίγους μήνες με άλλο νομοθέτημα.
Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι πρόκειται για μια νομοθετική πρωτοβουλία εκσυγχρονιστική και αποτελεσματική. Αποδεικνύουν την βούληση της Κυβέρνησης να θεραπεύσει αρρυθμίες και στρεβλώσεις στη λειτουργία του κράτους. Ταυτόχρονα, όμως, είναι μια πρωτοβουλία κοινωνικά δίκαιη και για αυτό τη στηρίζουμε και την υπερψηφίζουμε.
Σας ευχαριστώ.