Απάντηση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας κ. Αντώνη Μπέζα σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του ΚΚΕ κ. Χρήστου Κατσώτη σχετικά με την εταιρεία ΒΙΟΧΑΡΤΙΚΗ ΑΒΕΕ
14/11/2014

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας): Πρώτα απ΄όλα, κύριε συνάδελφε, εγώ δεν γνωρίζω να έχουν ζητήσει από εμένα συνάντηση οι εργαζόμενοι της Βιοχαρτικής. Εν πάση περιπτώσει, αν θέλουν τέτοια συνάντηση, το γραφείο μου είναι πάντα ανοικτό. Δεν έχω βέβαια αρμοδιότητα σε όλα τα θέματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι σε σχέση με τη συγκεκριμένη εταιρεία.
 
Τα προβλήματα είναι δύο ειδών. Το ένα είναι η εργατική διαφορά που έχει να κάνει με την καταβολή των μισθών και το άλλο είναι η καταβολή των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών για λογαριασμό των εργαζομένων, που αποτελεί την ασφαλιστική διαφορά.
 
Θα ξεκινήσω πρώτα από την εργατική διαφορά, όσον αφορά την καταβολή των δεδουλευμένων των εργαζομένων. Το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας και συγκεκριμένα το Τμήμα Κοινωνικής Επιθεώρησης Άνω Λιοσίων έχει δεχθεί από τις αρχές του 2012 μια σειρά από καταγγελίες αναφορικά με την καθυστέρηση καταβολής των δεδουλευμένων αποδοχών των εργαζομένων της συγκεκριμένης επιχείρησης.
 
Αφήνω το 2012 και έρχομαι στα πλησιέστερα γεγονότα. Το 2013 και πιο συγκεκριμένα στις 13.9.2013, η προσωρινή Διοίκηση του Σωματείου πραγματοποίησε καταγγελία στο Τμήμα Κοινωνικής Επιθεώρησης διεκδικώντας για μια ακόμη φορά τα δεδουλευμένα από τον Αύγουστο του 2011.
 
Το Τμήμα Κοινωνικής Επιθεώρησης προχώρησε στη διενέργεια εργατικής διαφοράς στις 13.9.2013, ωστόσο υπήρχαν αντικρουόμενες απόψεις μεταξύ των δύο μερών και πράγματι δεν υπήρξε συμμόρφωση της επιχείρησης προς τις δικαστικές αποφάσεις.
 
Υπάρχει η 625/2013 απόφαση του Εφετείου Πειραιά, με την οποία επικυρώνεται η συμφωνία εξυγίανσης, όπου αναλυτικά προσδιορίζεται ο τρόπος αποπληρωμής στο 100% των απαιτήσεων των εργαζομένων. Και επειδή ακριβώς δεν υπήρξε συμμόρφωση της επιχείρησης προς τις δικαστικές αποφάσεις, το συγκεκριμένο Τμήμα Κοινωνικής Επιθεώρησης Εργασίας προχώρησε στην υποβολή μηνυτήριας αναφοράς. Έχει κατατεθεί η με αριθμό 2226/4.11.2013 μηνυτήρια αναφορά.
 
Στη συνέχεια, από την εργατική διαφορά που συζητήθηκε στις 13.9.2013, το Τμήμα ζήτησε από την εταιρεία να προσκομίσει μια αναλυτική λίστα με τις οφειλές ποσών ανά εργαζόμενο και ανά μήνα, προκειμένου να έχει σαφή εικόνα των οικονομικών οφειλών και των απαιτήσεων των εργαζομένων. Η επιχείρηση δεν προσκόμισε ποτέ αυτή τη λίστα και της επιβλήθηκε διοικητικό πρόστιμο ακριβώς για την άρνηση παροχής ζητηθέντων στοιχείων.
 
Η γνώση που έχουμε εμείς είναι ότι η εταιρεία επαναλειτουργεί από το Φεβρουάριο του 2014 σταδιακά, καλώντας ανά ομάδες το προσωπικό. Η επιχείρηση δεν έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία μέχρι σήμερα, ωστόσο το Τμήμα Κοινωνικής Επιθεώρησης παρακολουθεί την όλη εξέλιξη του ζητήματος. Έχει διενεργήσει δύο επιτόπιους ελέγχους, στις 29 Μαΐου 2014 και στις 27 Ιουνίου 2014, όπου και διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει καθυστέρηση στην καταβολή των δεδουλευμένων για το διάστημα από το Φεβρουάριο ως τον Ιούνιο του 2014.
 
Επίσης, δεν έχουμε κάποια καταγγελία για τη μη καταβολή δεδουλευμένων από τον Ιούνιο του 2014 έως σήμερα. Εκείνο το οποίο εκκρεμεί είναι η αποπληρωμή για όλο το προηγούμενο διάστημα, για το οποίο, όπως είπα και πριν, η Επιθεώρηση Εργασίας έχει υποβάλει μηνυτήρια αναφορά. Αυτά ως προς το κομμάτι της εργατικής διαφοράς. Θα έρθω στη συνέχεια και στο θέμα των ασφαλιστικών εισφορών.
 
Προεδρεύων (Ιωάννης Δραγασάκης): Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο για τη δευτερολογία του.
 
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας): Κύριε συνάδελφε, νομίζω ότι έχετε μπερδέψει κάπως τα πράγματα. Εγώ δεν είμαι εδώ για να αναλάβω δεσμεύσεις για θέματα τα οποία αφορούν στη δικαιοσύνη. Εγώ είμαι εδώ για να αναλάβω δεσμεύσεις για θέματα που αφορούν στη λειτουργία των υπηρεσιών και των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Εργασίας. Γι’ αυτά μπορώ να αναλάβω δεσμεύσεις.
 
Όσον αφορά την εργατική διαφορά, για τη μη καταβολή των δεδουλευμένων, σας είπα ότι η Επιθεώρηση Εργασίας έχει προχωρήσει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες. Έχει επιβάλει διοικητικές κυρώσεις, έχει υποβάλει μηνυτήρια αναφορά, έχει διενεργήσει επιτόπιους ελέγχους, παρακολουθεί σε συνεννόηση με τους εργαζομένους και, αν χρειαστεί, θα διενεργήσει και άλλους ελέγχους.
 
Η Επιθεώρηση Εργασίας έχει πράξει όλες εκείνες τις ενέργειες που πρέπει να πράξει, διότι η δική μας μέριμνα ως Υπουργείο είναι να διασφαλίζονται τα δικαιώματα των εργαζομένων, τα οποία απορρέουν από τη νομοθεσία. Οπωσδήποτε διασφαλίζονται και τα δικαιώματα των εργοδοτών, αλλά πρωτίστως αυτά των εργαζομένων. Από εκεί και πέρα, όταν κάποια ζητήματα παραπέμπονται στη δικαιοσύνη, εγώ δεν μπορώ να αναλάβω δεσμεύσεις για λογαριασμό της δικαιοσύνης.
 
Ως προς το θέμα των ασφαλιστικών εισφορών, δηλαδή της καταβολής των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών για λογαριασμό των εργαζομένων, βασική αποστολή και ευθύνη του ΙΚΑ, αλλά και όλων των ασφαλιστικών φορέων, είναι να διασφαλίζεται η ασφάλιση όλων των εργαζομένων και να μην υπάρχει εισφοροδιαφυγή και εισφοροαποφυγή. Αυτό γίνεται μέσα από τους ελέγχους.
 
Όσον αφορά τη συγκεκριμένη περίπτωση, το υποκατάστημα του ΙΚΑ Καμινίων συνέταξε πέντε καταλογιστικές Πράξεις Επιβολής Εισφορών. Αυτό δεν το είπατε. Έχει συντάξει πέντε Πράξεις Επιβολής Εισφορών – τουλάχιστον, αυτήν την ενημέρωση έχω εγώ – στηριζόμενο αρχικά σε πέντε δικαστικές αποφάσεις που, βεβαίως, προσκομίστηκαν από τους εργαζομένους, αλλά και σε μία συγκεκριμένη - τη με αριθμό 168/2010 – ατομική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
 
Επομένως, αυτό έχει γίνει. Δεν είναι ότι υπάρχει κάποιος «μπάρμπας στην Κορώνη» που κυκλοφορεί στο ΙΚΑ Καμινίων. Το ΙΚΑ Καμινίων έκανε αυτό που έπρεπε να κάνει.
 
Η ΒΙΟΧΑΡΤΙΚΗ ΑΒΕΕ υπέβαλε ενστάσεις. Έχει δικαίωμα από το νόμο να υποβάλει ενστάσεις. Προφανώς είναι δικαίωμα των επιχειρήσεων να υποβάλλουν ενστάσεις σ’ αυτές τις καταλογιστικές Πράξεις. Κατά την εκδίκαση αυτών των ενστάσεων ενώπιον της Τοπικής Διοικητικής Επιτροπής του Υποκαταστήματος, η εταιρεία έθεσε το αίτημα να υποβληθεί ερώτημα προς τη Νομική Υπηρεσία περί της εκτέλεσης ή μη των δικαστικών αποφάσεων, διότι αυτές οι δικαστικές αποφάσεις είναι πρώτου βαθμού και όχι τελεσίδικες. Εκεί εστιάζεται το νομικό θέμα που έχει προκύψει.
 
Κατόπιν αυτού, η Διοίκηση του ΙΚΑ προέβη στην υποβολή ερωτήματος προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους για την ορθότητα ή μη της εκτέλεσης των δικαστικών αποφάσεων. Αυτό το ερώτημα είναι πρόσφατο, καθώς έγινε στις 31-10-2014.
 
Πρέπει, επομένως, να περιμένουμε τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Θα επικοινωνήσουμε και θα ζητήσουμε να έχουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα αυτή τη γνωμοδότηση,  για το κατά πόσο είναι εκτελεστές αυτές οι αποφάσεις τη στιγμή που δεν είναι τελεσίδικες. Από εκεί και πέρα, ανάλογα με τη γνωμοδότηση, θα προχωρήσουμε και θα πράξουμε.
 
Σας ευχαριστώ.

 

 

10 Απριλίου
28 Ιουνίου
16 Ιουνίου
14 Απριλίου
16 Φεβρουαρίου
11 Φεβρουαρίου 2016
4 Φεβρουαρίου 2016
1 Φεβρουαρίου 2016
14 Ιανουαρίου 2016
30 Νοεμβρίου
18 Σεπτεμβρίου
17 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
10 Σεπτεμβρίου 2015
3 Σεπτεβρίου 2015
2 Ιουλίου 2015
27/3/2015
31/1/2015
23/1/2015
22/1/2015
16/1/2015
13/1/2015
29/12/2014
28/12/2014
21/12/2014
30/11/2014
6/8/2014
10/6/2014
13/5/2014
29/4/2014
14/4/2014
26/6/2013
4/12/2014
10/10/2014
9/11/2012

Γρηγορίου Λαμπράκη 3, 46 100 Ηγουμενίτσα
Τηλέφωνο: 26650-26353, Fax 26650-22491
E-mail: bezasigm@otenet.gr