Ομιλία του Βουλευτή κ. Αντώνη Μπέζα στη Βουλή επί της αρχής του φορολογικού νομοσχεδίου
10/1/2013

 

 
 
 
 
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
 
Ο πιο κρίσιμος τομέας στη λειτουργία του κράτους, είναι η είσπραξη των δημοσίων εσόδων. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, πολλές φορολογικές αρχές σε ολόκληρο τον κόσμο, προχωρούν σε αναθεώρηση των συστημάτων πληρωμής και είσπραξης των φόρων. Για να αντιμετωπίσουν, όχι μόνο τις νέες προκλήσεις αλλά κυρίως τα μεγάλα δημοσιονομικά τους προβλήματα.

Στη χώρα μας, πρέπει, όχι μόνο να υλοποιήσουμε μια νέα φορολογική μεταρρύθμιση, αλλά να την κάνουμε και κάτω από συνθήκες κρίσης. Να τη σχεδιάσουμε δηλαδή και να την υλοποιήσουμε κάτω από πολύ συγκεκριμένα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά χαρακτηριστικά.

Το αναφέρω αυτό, γιατί ακούσαμε μια συνεχή και πλήρως μηδενιστική κριτική από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, που δε λαμβάνει καθόλου υπόψη της, την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα.

Η χώρα κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι, βρίσκεται εδώ και πολύ καιρό σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Η στρατηγική επιλογή των τριών κομμάτων της κυβέρνησης, να παραμείνουμε στην ευρωζώνη, και να απεγκλωβιστούμε από το μνημόνιο, όχι με μονομερείς ενέργειες όπως η μονομερής μείωση του χρέους που ισοδυναμεί με ανοικτή χρεοκοπία, αλλά με την υλοποίηση αυτού του προγράμματος, είναι μια επιλογή που δημιουργεί τις προϋποθέσεις ανατροπής του αδιεξόδου που είχε προκληθεί..

Αναφέρω ενδεικτικά: Είχαμε την έγκριση από το Eurogroup   της εκταμίευσης της δόσης των 52,2 δις ευρώ, από τα οποία το 80% θα μείνουν στην πατρίδα μας. Είχαμε την σημαντική αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας. Την απόφαση της ΕΚΤ, να δέχεται ως εγγύηση τα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου.

Η εκτέλεση του προϋπολογισμού είναι πολύ ικανοποιητική. Ο πληθωρισμός, για πρώτη φορά, θα είναι χαμηλότερος από τον μέσο πληθωρισμό στη ευρωζώνη. Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών έχει βελτιωθεί. Τώρα πια, ο μόνος παράγοντας που μπορεί να οδηγήσει σε ύφεση, είναι τα νέα μέτρα λιτότητας που ψηφίσαμε για το 2013. Αλλά αυτά, θα είναι λιγότερα από τα χρήματα που θα «πέσουν» στην αγορά, μόνο μέχρι τον Μάρτιο.

Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, τα μέτρα που προβλέπονται για τη διετία 2013-2014, θα είναι ύψους 13,5 δις ευρώ. Έχουμε ήδη ψηφίσει αυτά τα μέτρα. Τα έχουμε ενσωματώσει στον προϋπολογισμό, και στο μεσοπρόθεσμο. Δεν πρόκειται για νέα μέτρα.

Από αυτά λοιπόν τα μέτρα, 3.5 δις, θα προέλθουν από το σκέλος των εσόδων.

Πρέπει λοιπόν με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, το οποίο έχει και εισπρακτικό χαρακτήρα, και το όποιο αποτελεί παράλληλα προαπαιτούμενο για να πάρουμε τα υπόλοιπα χρήματα της δόσης, να εξοικονομήσουμε 2,3 δις ευρώ περίπου. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Μπροστά σε αυτά τα δεδομένα, η κυβέρνηση είχε δυο δρόμους να ακολουθήσει. Ή θα προχωρούσε στην επιβολή νέων φόρων και σε αύξηση της υπάρχουσας φορολογίας ή θα ακολουθούσε το δρόμο που έχει ακολουθήσει με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

Δεν αποτελεί την ολοκληρωμένη παρέμβαση που χρειάζεται σήμερα το φορολογικό μας σύστημα. Όλα γίνονται, όπως ανέφερα και στην αρχή της ομιλίας μου, κάτω από συνθήκες κρίσης. Θα υπάρξει στο άμεσο μέλλον και η δεύτερη φάση αυτής της παρέμβασης, που θα έχει να κάνει με τη φορολογική διοίκηση, τη φορολογική δικαιοσύνη και με αυτό που αποτελεί κυρίαρχο ζήτημα σήμερα, την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.

Όλα όμως τα βήματα αυτού του νομοσχεδίου, είναι προς τους στόχους που έχουμε διακηρύξει στον τομέα της φορολογίας. Όλα τα βήματα, κινούνται πάνω σε πέντε βασικές αρχές που έχουν διεθνώς γίνει αποδεκτές στην πράξη, στην πραγματική δηλαδή οικονομία.

Κατεύθυνση πρώτη
: Διεύρυνση της φορολογικής βάσης, για να πληρώσουν και εκείνοι που ως τώρα δεν πλήρωναν.

Το αγροτικό εισόδημα, εντάσσεται από το 2015 στο φορολογικό σύστημα και αυτό θα λειτουργήσει θετικά, ώστε να περιορισθεί το μαύρο χρήμα των μεσαζόντων. Φορολογείται η υπεραξία από την πώληση των μετοχών και τα πλοία με ξένη σημαία. Η φορολογική δήλωση θα είναι υποχρεωτική για όλους τους πολίτες, ακόμη και αν έχουν μη φορολογητέο εισόδημα.

Κατεύθυνση δεύτερη
: Απλούστευση του φορολογικού συστήματος για να παρακολουθείται πιο εύκολα και για να μειωθεί η σχέση των φορολογικών υπηρεσιών με τον φορολογούμενο.

Θα υπάρχουν πλέον μόνο τρία, από τα οκτώ που είναι σήμερα, φορολογικά κλιμάκια για τα εισοδήματα των μισθωτών και των συνταξιούχων ενώ η επιχειρηματική δραστηριότητα θα έχει ισότιμη φορολογική αντιμετώπιση, χωρίς τις κατηγοριοποιήσεις του παρελθόντος.

Κατεύθυνση  τρίτη
: Εξορθολογισμός ορισμένων φοροαπαλλαγών, για να είναι δικαιότερες και αποτελεσματικότερες, και να ωφελούνται αυτοί που πραγματικά έχουν ανάγκη.  Η χώρα μας έχει το μέσο όρο κοινωνικών μεταβιβάσεων από τις χώρες του ΟΟΣΑ, χωρίς όμως να έχει τα ανάλογα αποτελέσματα στην μείωση της φτώχειας και στη στήριξη των αδυνάμων. Αυτή η κατάσταση, πρέπει να αλλάξει.

Θα υπάρχουν όντως απώλειες σε ορισμένες περιπτώσεις, λόγω της κατάργησης του αφορολογήτου των παιδιών και των παλαιών πολυτεκνικών επιδομάτων. Θα υπάρχουν όμως και κέρδη, λόγω της επιδότησης από το πρώτο παιδί και του πρόσθετου πολυτεκνικού επιδόματος (από τα τρία παιδιά και πάνω). Αν συνυπολογισθούν κέρδη και απώλειες, οι οικογένειες με μεσαία και χαμηλά εισοδήματα, που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη στήριξης, τελικά κερδίζουν.

Κατεύθυνση τέταρτη
: Μείωση της φορολογίας για τις επιχειρήσεις για να μην πλήττεται η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και να υπάρξουν επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας.

Με τη μείωση του φόρου για τα μερίσματα από το 25% στο 10%, η συνολική φορολογική επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις μειώνεται από το 40% που είναι σήμερα στο 32%, και τέλος,

Κατεύθυνση πέμπτη, η ανακατανομή του φορολογικού βάρους, σε βάρος των υψηλών εισοδημάτων και σε όφελος των χαμηλών και των μεσαίων εισοδημάτων.

Αυτοί που κερδίζουν, σε σχέση με τα όσα που πλήρωναν μέχρι τώρα, είναι το 80% των μισθωτών και των συνταξιούχων, που έχουν φορολογητέο ατομικό εισόδημα κάτω από 25.000 ευρώ. Και αυτοί που χάνουν, είναι το 15% των πιο υψηλών εισοδημάτων.

Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής ήταν μέχρι σήμερα 45%, όμως δεν εφαρμοζόταν παρά σε ελάχιστους. Τώρα θα είναι 42%, αλλά θα εφαρμόζεται στα εισοδήματα πάνω από 42.000 ευρώ, δηλαδή σε περισσότερους.

Είναι μια προσπάθεια όντως πάνω σ’ ένα τεντωμένο σχοινί. Είναι όμως μια προσπάθεια να αυξηθούν τα δημόσια έσοδα, με όσο το δυνατόν πιο δίκαιο τρόπο.

Υπάρχουν πράγματι σημεία στο νομοσχέδιο που πρέπει να βελτιωθούν, για να αντιμετωπίσουμε αδικίες. Υπάρχουν επίσης πολλά πράγματα που θα θέλαμε να είναι διαφορετικά. Χαμηλότεροι συντελεστές στα κέρδη και στα εισοδήματα, χαμηλότερος ΦΠΑ, χαμηλότερος ΕΦΚ ιδιαίτερα στο πετρέλαιο θέρμανσης.

Είναι πολύ δύσκολο να υπερασπίζεσαι αυτή την τραγική για την κοινωνία περίοδο, ένα εισπρακτικό φορολογικό νομοσχέδιο. Όμως, πρέπει να πετύχουμε, και να τους πετύχουμε φέτος, συγκεκριμένους στόχους στα έσοδα. Πρέπει να εξαλείψουμε φέτος το πρωτογενές έλλειμμα και να σταθεροποιήσουμε την οικονομία.

Και εν πάση περιπτώσει, από την άλλη μεριά, η φορολογική αντιπρόταση των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, είναι ένα άλμα στο κενό, ένα μετέωρο βήμα στα τυφλά που θα επιτείνει την ύφεση.

Τι νόημα έχει σήμερα κύριοι Συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, η τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας και του αφορολογήτου, όταν ο πληθωρισμός πλέον είναι τόσο χαμηλός; Πως μπορούμε να αυξήσουμε τα έσοδα από τις επιχειρήσεις στον μέσο όρο της ευρωζώνης, όταν στον βαλκανικό μας περίγυρο τα νομικά πρόσωπα έχουν εξωφρενικά χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές;

Τι σημαίνει   η καθιέρωση φόρου μεγάλης περιουσίας, με τον οποίο θα φορολογηθεί η κατοχή των τραπεζικών καταθέσεων; Πάτε να τινάξετε τις Τράπεζες στον αέρα, για να φύγουν και αυτές ακόμη οι καταθέσεις που έχουν μείνει; Αυτά τα πράγματα θα κάνετε στην φορολογία;

Μην προσπαθείτε λοιπόν να κρύψετε την ανεπάρκεια της φορολογικής σας αντιπρότασης ούτε πίσω από πυροτεχνήματα, όπως η λίστα Λαγκάρντ, που πράγματι είναι ένα θέμα που πρέπει να διερευνηθεί, ούτε πίσω από τις υποτιθέμενες προκλητικές φοροαπαλλαγές, πολλές από τις οποίες έχουν αναπτυξιακή διάσταση

Δεν υπάρχει δυστυχώς κάποια άλλη ρεαλιστική εναλλακτική πρόταση για τη φορολογία στην κατάσταση που βρίσκεται η χώρα.

Σας ευχαριστώ.

 

10 Απριλίου
28 Ιουνίου
16 Ιουνίου
14 Απριλίου
16 Φεβρουαρίου
11 Φεβρουαρίου 2016
4 Φεβρουαρίου 2016
1 Φεβρουαρίου 2016
14 Ιανουαρίου 2016
30 Νοεμβρίου
18 Σεπτεμβρίου
17 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
16 Σεπτεμβρίου
10 Σεπτεμβρίου 2015
3 Σεπτεβρίου 2015
2 Ιουλίου 2015
27/3/2015
31/1/2015
23/1/2015
22/1/2015
16/1/2015
13/1/2015
29/12/2014
28/12/2014
21/12/2014
30/11/2014
6/8/2014
10/6/2014
13/5/2014
29/4/2014
14/4/2014
26/6/2013
4/12/2014
10/10/2014
9/11/2012

Γρηγορίου Λαμπράκη 3, 46 100 Ηγουμενίτσα
Τηλέφωνο: 26650-26353, Fax 26650-22491
E-mail: bezasigm@otenet.gr